LA GUANTERA

Els cotxes del futur es presenten a Las Vegas

Més de 15.000 metres quadrats del Consumer Electronics Show s’han destinat a les innovacions del món del motor. / STEVE MARCUS / REUTERS Zoom

Ahir es va acabar a Las Vegas (Nevada) una nova edició del CES (Consumer Electronics Show), la fira dedicada a l’electrònica de consum més important del món, on hem pogut veure les propostes tecnològiques més innovadores dels principals fabricants d’electrodomèstics, dispositius intel·ligents, i fins i tot del sector de l’automoció.

Albert Cuesta ens explica, unes pàgines més endavant, quins seran els pròxims objectes del desig dels geeks. Però aquí a La guantera ens centrem en les aportacions que han mostrat els fabricants d’automòbils a l’exhibició promoguda per la Consumer Electronics Association.

Des de fa uns anys els constructors de cotxes s’han deixat veure per aquesta mostra, però el protagonisme que han tingut aquest any ha sigut enorme. Més de 15.000 dels 250.000 metres quadrats del centre de convencions que ha acollit 3.600 empreses de 140 països s’han destinat a mostrar les principals innovacions en el món del motor.

Dieter Zetsche, el president del grup Daimler-Mercedes, ha sigut una de les estrelles del CES. Ell hi va fer una de les dues conferències inaugurals, en què va expressar alguns conceptes trencadors. “El paper dels cotxes està creixent; ja no són només simples mitjans de transport, sinó també espais habitables mòbils”, va apuntar en la presentació de l’F 015, un concept car que ens avança com seran els cotxes que hi haurà a les ciutats a partir del 2030. No cal dir que el vehicle en qüestió no necessita conductor per circular...

Aquesta ha sigut la principal preocupació que ha mogut els fabricants en aquesta mostra: la conducció autònoma. Gairebé una dèria que obsessiona els productors, malaltissament encaparrats a fer cotxes que puguin anar sols, i que estan invertint quantitats astronòmiques de diners per fer-ho possible, quan potser objectius com la millora de la seguretat dels vehicles, la reducció del consum i la sostenibilitat semblen més prioritaris. Però és la moda, i no seguir-la vol dir demostrar feblesa davant dels competidors que lluiten per guanyar el mercat.

Audi, que assistia al CES per cinquè any consecutiu, ha presentat diverses propostes sota el leitmotiv “Pròxim capítol”. Per deixar clares les seves intencions i els seus avenços va presentar un A7 Sportback que havia fet de manera autònoma els 885 quilòmetres que separen Silicon Valley, a Califòrnia, del lloc on s’ha fet aquest congrés.

Un grup de periodistes van tenir l’oportunitat de fer part del recorregut al seient de copilot d’aquest cotxe i van poder comprovar que aquest prototip és capaç de fer canvis de carril, avançaments, acceleracions i frenades, tot sol, en situacions de trànsit obert i normal.

Ford va presentar un paquet de vint-i-cinc experiments que està desenvolupant en diverses parts del món. A Londres, per exemple, estan desenvolupant sistemes per millorar la congestió del trànsit a les zones més denses, a base de mètodes per compartir la utilització dels cotxes, optimitzar les places d’aparcament i promoure el servei de transports col·lectius que facin de llançadora.

En general, les novetats mostrades utilitzen complicats entramats de sensors i una capacitat per processar-los espectacular que obliga els constructors d’automòbils a anar de bracet de companyies tecnològiques clàssiques, com Panasonic i Nvidia, entre d’altres.

No només el disseny marca el camí cap a la llum

Ja no n’hi ha prou tenint llums de led al cotxe. Pel que s’ha vist al CES, aquesta tecnologia tan nova comença a estar superada. El làser truca a la porta i es presenta com una opció millor en matèria de seguretat perquè potencia el camp de visibilitat i redueix el risc d’enlluernament. BMW ha presentat Iconic Lights, que utilitza la tecnologia làser per crear uns efectes tridimensionals que converteixen la llum blava original d’aquest sistema en un feix blanc a través d’una placa de fòsfor per reproduir un clima visual com el de la llum diürna.

El sistema làser dóna molt joc als dissenyadors a l’hora d’imaginar com han de ser els fars del cotxe, però els seus avantatges van més enllà del terreny estètic.

Toyota també està treballant en aquest camp, però en el seu cas els principals objectius s’enfoquen ara cap a la utilització de piles de combustible d’hidrogen, que serà un pas endavant més després d’haver sigut precursors amb les motoritzacions híbrides.

Ara els cotxes han de ser segurs, còmodes, fiables i sostenibles. Però també connectables, més enllà de les informacions i serveis que trobem a internet. Mark Fields, president de Ford, va dir a Las Vegas que la connectivitat “canviarà la manera com es desplaça el món, tal com ho va fer Henry Ford fa 111 anys amb la creació del Ford T”.

Connectivitat: la paraula de moda a l’automoció

La integració de la il·luminació amb el sistema de navegació, per exemple, pot millorar la seguretat perquè aquesta il·luminació passa a ser un sistema intel·ligent, adaptatiu a les circumstàncies del trànsit que es troba.

Com a mostra de tot això, Volkswagen ha presentat el Golf R Touch, un cotxe que pràcticament no té ni comandaments ni botons, i que reconeix el simple moviment de la mà del conductor per fer les funcions sol·licitades. Aquests gestos són analitzats per una càmera 3D que porta al sostre, i que es combina amb les peticions que -amb un sol dit- fem sobre una pantalla tàctil més convencional.