LA GUANTERA

Barcelona: una agenda amb olor de gasolina

El Saló de l'Automòbil es va posar en marxa ara fa 94 anys. / PERE VIRGILI Zoom

A El presoner d'Azkaban , Harry Potter fa servir el Knight Bus de tres pisos per moure's amb els seus amics els mags pels carrers de Londres. Per mi, quan jo era petit, l'autobús 27, que em portava de Gràcia a la plaça Espanya, era màgic. Aquell era el transport al paradís. Si el meu avi o el meu pare m'hi feien pujar, volia dir que anàvem a Montjuïc a veure la F-1, les 24 Hores o el Saló de l'Automòbil. Genial, tot i que aleshores no sabia què eren els muggles , i potser tampoc no ho sabia encara J.K. Rowling.

Les visites a la fira "de mostres" eren un ritual que no em podia perdre per res del món. Amb els anys hi vaig portar els meus fills, i espero algun dia poder-hi dur també els néts. I és que l'assistència al Saló de l'Automòbil, més enllà del pelegrinatge obligatori per als que ens agraden els cotxes, és també una manera de fer ciutat i, de retruc, de fer país.

La continuïtat de la mostra ha trontollat seriosament en les últimes edicions. De nou l'empenta i la creativitat dels seus responsables ha actuat com un desfibril·lador que fa reviscolar el que en el seu moment van batejar com a "motor d'il·lusions". Però està clar que el Saló pateix, i que gairebé panteixa, ofegat per la crisi del moment.

El 70% de les marques, presents

Tot i això, aquest any la mostra ocuparà 150.000 metres quadrats del firal de Montjuïc, i permetrà que 22 fabricants de tot el món exhibeixen les seves últimes creacions. Menys que altres vegades, cert, però deunidó tenint en compte la situació de la indústria de l'automòbil. La xifra és, sent positius, per celebrar-la, ja que comporta la representació del 70% de les marques que fabriquen a l'Estat, i el 64% de les que venen els seus productes en aquest mercat. Vist així: un èxit. Val més celebrar les presències que lamentar-se per les absències. Que n'hi ha, i de notables.

Per als constructors, actualment els salons de l'automòbil ja no són aquell aparador on descobrir les novetats del seu catàleg. Ara ni mostres com Ginebra, París, Frankfurt o Detroit ens sorprenen amb cotxes que potser ja ens han descobert abans els seus creadors a través de la xarxa. Però, tot i això, encara tenen el seu encant. I més quan el marc està, com el de Barcelona, tan farcit d'història. De la nostra història.

A partir de dissabte vinent, el Saló de l'Automòbil, que es va posar en marxa ja fa 94 anys, ens presentarà dues novetats mundials -el Renault Twizzy Esport F1 i el VW Up! elèctric-, quatre d'europees -l'A3 Sedan, el Range Rover Sport, el Mercedes GLA i el Nissan Juke 1.5 Dci-, a més de trenta-dues que encara no s'havien vist aquí en directe, destinades al mercat local. Productes que, com ha passat cada any, han de servir per dinamitzar un mercat que, coincidint amb el Saló de l'Automòbil, desvela en el seu electrocardiograma vital algunes crestes que demostren un mínim increment de l'activitat comercial.

Ha hagut de passar gairebé un segle perquè, per primera vegada, el cap de l'estat visiti la mostra catalana. Divendres vinent Mariano Rajoy oferirà aquí un dinar als presidents de les principals companyies automobilístiques, als que exposen al Saló i als que no. De la trobada n'esperen més de mil milions d'euros d'inversions, a més de les que aquestes empreses ja tenen compromeses als centres de producció que tenen a l'Estat. Tant de bo el "motor d'il·lusions" no faci falses explosions.