LA GUANTERA
Motor Proves 07/12/2013

BMW i3: ara sembla que això va de debò

i
Josep Lluís Merlos
3 min

Els seients tenen l'aparença de ser de pell, però estan fets a base d'un extracte de fulles d'olivera premsades; el suport del tablier l'han construït amb fibres de cànem i de kenaf ; el folre de les portes sembla de plàstic... i ho és, però d'un plàstic procedent del reciclatge del PET de milers d'ampolles d'aigua. I tot i que l'i3 està fet a base de materials reciclats i sostenibles val, d'entrada, 35.000 €.

Per què? Perquè és un BMW, incorpora moltíssima tecnologia de nova generació i, sobretot, perquè també utilitza materials sofisticats i cars a tot arreu, com l'alumini i la fibra de carboni.

Circular amb el primer cotxe elèctric de la casa bavaresa no és compatible amb l'anonimat. Ho hem fet, i costa molt passar desapercebut perquè el disseny exterior és impactant, molt modern, amb aires futuristes. Un aspecte que encara s'accentua més quan obrim les portes de bat a bat, en sentit literal, perquè ho fan en sentit oposat, i això deixa al descobert un interior sense pilar B , el muntant central que acostuma a separar les dues seccions de l'habitacle dels cotxes.

Aquest utilitari va ser la gran estrella del saló EXPOelèctric, que es va fer a Barcelona fa poc. Allà, més de 400 conductors van tenir l'oportunitat de provar-lo durant tres dies i, sobretot, de comparar-lo amb altres vehicles elèctrics que ja es comercialitzen. L'i3 significa la primera incursió real de BMW en el terreny de l'electromobilitat, un camí que aviat tindrà continuïtat en l'escúter C, i més endavant en l'i8, un cotxe de caràcter més esportiu, amb tecnologia híbrida i transmissió integral que donarà gairebé 365 cavalls.

Que tot un fabricant tan sòlid i seriós com el muniquès hagi optat per aquesta via és molt més que una presentació d'intencions.

El primer BMW amb endoll no el venen a tot arreu. A l'Estat només el despatxen a nou concessionaris de la marca, un dels quals a Catalunya. La versió bàsica està disponible per 399 € mensuals, que inclouen les bateries d'ió-liti amb una vida garantida de vuit anys o cent mil quilòmetres. Per 4.500 € més podem comprar el model Range Extender, que incorpora un petit motor bicilíndric de combustió, de 650 cc, procedent d'una moto, que no aporta motricitat, sinó que es limita a autocarregar les bateries, actuant d'alternador, de manera que el sistema ens permet ampliar l'autonomia fins a 300 quilòmetres.

L'i3 va bé. Molt bé. La capacitat de resposta del motor és prou vigorosa, més que suficient per a un automòbil que acredita vocació urbanita, i fins i tot per a desplaçaments extraurbans que no siguin molt llargs.

Però, tot i que en cap cas tenim la percepció d'unes reaccions del propulsor massa flonges, l'equivalent als 170 cavalls de potència d'un motor tèrmic que s'anuncien, no els hem trobat per enlloc ni ens han impactat extraordinàriament. Potser aquell dia els havien tret a pasturar... tot i que la capacitat d'acceleració és més que suficient.

El comportament dinàmic de l'i3 és noble i genera confiança. Calçat amb unes rodes de diàmetre generós, però de poca amplada, quan el posem en marxa té un caràcter bastant àgil. El poder de retenció del motor elèctric és tan gran que quan anem per ciutat, per exemple, no cal trepitjar el fre per aturar-lo; n'hi ha prou aixecant el peu de l'accelerador perquè quedi immobilitzat del tot.

El millor

  • El disseny
  • El seu comportament dinàmic en carretera
  • La resposta del motor

El pitjor

  • El preu
  • L'autonomia
  • El cost de les reparacions de la fibra de carboni

FITXA TÈCNICA

  • PREU: 35.000 euros
  • EMISSIONS: 0 g CO/km
  • MOTOR: Sincrònic híbrid 170 CV
  • TRANSMISSIÓ: Al darrere
  • CANVI: Automàtic
  • AUTONOMIA: Fins a 200 km
  • MIDES: 399 x 177 x 157 cm
  • PES: 1.195 kg
  • MALETER: 260 l
stats