Clàssics
Ferran Vital

Fiat 126, un clàssic avançat al seu temps

El Fiat 126 va superar la difícil missió de rellevar el 500, i ho va fer amb nota: es va fabricar des del 1972 fins al 2003

Fiat 126, un clàssic avançat al seu temps / PINTEREST Zoom

El Fiat 126 va ser un vehicle del segment A que va haver de patir la difícil missió de substituir el no menys carismàtic 500. El 126 es va fabricar des de l'any 1972 fins a l'any 1992 a Itàlia, però Fiat va permetre fabricar-lo (amb llicència) a altres països, com ara a Polònia. El 126 es va convertir en un autèntic cotxe de culte, ja que es va fabricar des del 1973 fins molt després de la caiguda del Mur de Berlín i del bloc soviètic, l'any 2003.

Configuració mecànica del 126 Zoom

Configuració mecànica del 126 / Fiat

La seva senzillesa i robustesa, sumades a un disseny carismàtic (obra de Sergio Sartorelli, creador, entre altres, del Beetle original) i uns preu accessibles van contribuir poderosament a la popularització del 126 arreu del món. Cal destacar que va ser el primer model que va desplaçar el dipòsit de combustible a la part posterior del cotxe (just sota els seients posteriors) o que va sincronitzar una caixa de canvis de quatre velocitats, importants innovacions tècniques que van servir de referent a la resta de fabricants europeus.

El 126 va ser un cotxe innovador, avançat al seu temps

Al llarg de la seva vida, el 126 va mantenir sempre la plataforma RR (heretada del 500 original), és a dir, tracció i motor en configuració posterior. A més, va disposar de fins a tres motors (de 594 cc, 652 cc i 704 cc) que podien arribar a distribuir més de 30 CV d'un motor de tan sols dos pistons. Aquesta configuració característica, sumada al seu baix pes (menys de 600 kg), va fer que el 126 fos apreciat per tota mena de conductors que podien gaudir d'un automòbil assequible i divertit.

Un cotxe de ral·li?

A Polònia, el país on se'n van fabricar més, el 126 s'ha convertit en un cotxe de culte molt estimat, i això ha fet que alguna de les veteranes unitats del 126 s'hagin reconvertit en cotxes de ral·li, que contra tot pronòstic fins i tot guanyen competicions de caràcter regional a cotxes molt més potents i moderns. Aquest és el cas del pilot polonès Piotr Filapek, conegut amb el sobrenom de 'Malucha' (que significa 'nen', en català) i que exhibeix unes mans excel·lents en els trams al volant del seu Fiat Polski 126p vermell de 33 CV, dos cilindres, 600 kg i configuració "tot darrere" que el fan volar literalment per la carretera. Espectacular: