Història
Sergio Domínguez

Ferrari i Lamborghini, una rivalitat de llegenda

Si Itàlia té una gran tradició en l'àmbit dels cotxes esportius és gràcies a marques com Ferrari o Lamborghini, que al llarg dels anys han desenvolupat una rivalitat enorme tractant de dissenyar el superesportiu definitiu

Ferrari i Lamborghini, una rivalitat de llegenda / SERGIO DOMÍNGUEZ Zoom

Quan algú pensa en un automòbil esportiu s'imagina un vehicle que acostuma a ser molt baix, a tenir dues places, un motor molt potent, uns pneumàtics enormes… i molt sovint és de color vermell i llueix un cavall rampant. Habitualment la imatge de cotxe esportiu, car i inassolible és italiana i s'anomena Ferrari.

La història de la marca té un nom propi, el del seu fundador, Enzo Ferrari. Amant de la competició i pilot destacat d'Alfa Romeo en una col·laboració amb la marca que duraria més de 20 anys, va arribar a ser responsable de la divisió de competició Alfa Corse i nomenat 'cavaliere' i 'commendatore' per l'estat italià gràcies als seus èxits esportius.

L'any 1929 Enzo Ferrari va fundar la Scuderia Ferrari amb l'objectiu de permetre a altres pilots córrer en una escuderia pròpia, i va continuar la seva feina com a pilot fins a l'any 1931, moment en què es va retirar pel naixement del seu fill. La incipient Scuderia Ferrari va construir el seu primer automòbil l'any 1937, anomenat Alfetta 158, el qual va dominar el panorama automobilístic internacional. I l'any 1939 acabarà la seva relació amb la marca del Biscione amb la promesa de no utilitzar el nom de Ferrari per a la competició durant un període mínim de quatre anys. Des d'aleshores, però, l'objectiu d'Enzo va ser derrotar un Alfa Romeo amb un cotxe de creació pròpia, i perseguint aquest propòsit va fundar la companyia Auto Avio Construzioni a Mòdena.

Franco Cortese al volant del 125 S Zoom

Franco Cortese al volant del 125 S / Ferrari

Tot i que aquesta empresa desenvoluparà dos exemplars d'un model anomenat 815, la història de la marca com a tal comença l'any 1947 amb la construcció del que seria el primer model que responia a la nomenclatura de Ferrari, el 125 S.

Quan vostè compra un Ferrari està pagant pel motor. La resta li dono gratis

Enzo Ferrari - Il Commendatore

Així doncs, d'ençà de l'any 1947 la marca del Cavallino Rampante produiria models de carrer per garantir el finançament en la competició, fins que un bon dia de l'any 1958 en va vendre a un empresari exitós de l'època. Aquesta compra seria clau per al futur de la marca italiana, ja que el comprador no era altre que Ferruccio Lamborghini.

Neix una rivalitat

Lamborghini es va cansar d'haver de reparar contínuament el seu Ferrari per problemes mecànics especialment relacionats amb l'embragatge –que pel que sembla era el mateix que feia servir per als seus tractors– i la tradició diu que en parlar amb el que seria el seu màxim rival, Enzo Ferrari, aquest li va dir que "un fabricant de tractors no pot entendre la complexitat d'un Ferrari".

Més enllà de la veracitat d'aquesta història, el cert és que Ferrari havia provocat un empresari caracteritzat pel caràcter ambiciós que de seguida va veure en les paraules d'Il Commendatore un desafiament, i de la mateixa manera que al seu moment Ferrari va assolir l'objectiu de derrotar un Alfa Romeo amb un cotxe de construcció pròpia, Lamborghini va tractar de fabricar un superesportiu per fer la competència als cotxes de Maranello.

Lamborghini 400 GT Zoom

Lamborghini 400 GT / Sergio Domínguez

Aquest projecte suposava un risc enorme, però Lamborghini gairebé s'ho va prendre com un tema personal. Així, l'any 1963 va fundar la societat Automobili Ferruccio Lamborghini, es va establir al municipi de Sant'Agata Bolognese, es va associar amb una empresa d'enginyeria liderada per Giotto Bizzarrini i aquell mateix any va presentar el seu primer model, el 350 GTV.

L'autèntica revolució, però, arribaria l'any 1965 amb la presentació d'un xassís al Saló de l'Automòbil de Torí. Evidentment no era un xassís qualsevol, sinó que representava un projecte dels enginyers Dallara i Stanzani totalment innovador: gairebé provinent de la competició, situava el motor de 12 cilindres darrere l'habitacle en posició transversal central. Lamborghini va aprovar immediatament el projecte i Nuccio Bertone es va posicionar com a carrosser del que seria un dels models més mítics de la marca, el Lamborghini Miura.

Lamborghini Miura Zoom

Lamborghini Miura / Sergio Domínguez

Anys després la marca va dissenyar un model que tornaria a trencar tots els esquemes dels vehicles esportius que hi havia fins aleshores, el Lamborghini Countach. I al llarg dels anys tant Lamborghini com Ferrari han continuat dissenyant models que gairebé han obtingut l'estatus d'històrics des del seu naixement.

Ferrari F40 Zoom

Ferrari F40 / Sergio Domínguez

Per part de la marca de Maranello, els Ferrari 288 GTO, l'F40 (últim model que va veure en vida Enzo Ferrari), l'F50, l'Enzo (que porta el nom del fundador de la marca en honor seu) o recentment el Ferrari LaFerrari són alguns dels models més emblemàtics, mentre que, per part de la marca de Sant'Agata Bolognese, els models més destacats històricament han sigut, a més dels esmentats Miura i Countach, els Diablo, Murciélago, Aventador, Gallardo, Huracán i un llarg etcètera.

Lamborghini Veneno Roadster Zoom

Lamborghini Veneno Roadster / Sergio Domínguez

L'any 1969 Enzo Ferrari va cedir el 50% de les accions de la seva empresa al Grup Fiat, conscient que era necessari capital extern per sobreviure econòmicament, i per la seva banda el Grup Volkswagen –i més concretament Audi– va comprar Lamborghini l'any 1998. Avui en dia, tot i que totes dues empreses pertanyen a un grup automobilístic, tenen encara prou salut financera per continuar la seva rivalitat.

Quan vols ser algú, condueixes un Ferrari. Quan ja ets algú, condueixes un Lamborghini

Frank Sinatra - Cantant i actor

Més enllà de les opinions personals de cadascú, és gairebé impossible discernir un guanyador clar. El que totes dues marques comparteixen és l'esperit esportiu, la passió per l'automòbil i una rivalitat que diàriament les fa tractar de superar l'adversari en una lluita que sembla no tenir fi. I per a tots els que ens considerem apassionats del món automobilístic això és una gran notícia.