Història
Ferran Vital

D'on sorgeix l'emblema de BMW?

BMW es va inspirar en la bandera bavaresa, i no pas en les hèlix d'un avió

D'on sorgeix l'emblema de BMW? / BMW Zoom

És un dels mites més estesos del món del motor. I ho és amb fonament, ja que BMW fou fabricant de motors d’aviació durant bona part del primer terç del segle XX, amb especial intensitat durant els anys de la Primera Guerra Mundial (1914-1918).

Però l’escut de BMW, un dels més icònics del món del motor, no prové de les hèlix d’un avió, tal i com es creu popularment de forma errònia. La identificació de BMW amb les hèlix d’un avió data d’un cartell publicitari de l’any 1929, molt posterior a la creació de l’emblema de BMW.

Cartell publicitari de BMW de l'any 1929 Zoom

Cartell publicitari de BMW de l'any 1929 / BMW

L’origen d’una marca nacional

BMW no apareix del no-res, si no que s’edifica sobre la Rapp Motorenwerke GmbH, empresa de motors d’aviació fundada al 1913 per Karl Rapp, un empresari bavarès. Les necessitats militars d’Alemanya a partir de 1914 (esclat de la Primera Guerra Mundial) van obligar al teixit industrial alemanya reorientar les seves activitats i a la fusió de petites i mitjanes empreses en ens més grans capaços de donar resposta a les necessitats de l’exèrcit alemany.

Logo de BMW de 1917 Zoom

Logo de BMW de 1917 / Wikipedia

En aquest context a l’abril de 1917 apareix la marca BMW GmbH, acrònim de la “Bayerische Motoren Werke”, que traduït al català vindria a significar “Fàbriques Bavareses de Motors, SL”. Aquesta nova empresa, fruit de la fusió i absorció de diferents fabricants i tallers bavaresos, va adoptar els colors de la bandera de l’estat lliure de Baviera (blau-i-blanc) substituint el vell emblema de Rapp (un cavall negre d’escacs) per la bandera bavaresa. Això sí, el disseny i la tipografia de BMW va respectar el disseny original de Rapp.

La derrota militar alemanya a la Primera Guerra Mundial comportà la prohibició de fabricar material bèl·lic, i BMW reorientà la seva producció vers motocicletes i automòbils

Alemanya va perdre la Primera Guerra Mundial, i als fabricants germànics se’ls va prohibir la fabricació de material bèl·lic i aeronàutic en virtut del Tractat de Versalles, que suposà punt i final a la Gran Guerra europea. Arran d’aquesta imposició, BMW va haver de reorientar la seva producció, i a partir de 1919 va iniciar la producció industrial de motocicletes, i a partir de 1928 va començar a fabricar també els primers automòbils, fins esdevenir un dels principals fabricants a nivell mundial a dia d’avui.