Anàlisi
Ferran Vital

Le Mans o Fórmula 1: quin cotxe és millor?

Les dues competicions representen el màxim del món de l’automobilisme, però quin cotxe és millor?

Le Mans o Fórmula 1: quin cotxe és millor? / PORSCHE Zoom

Un cotxe de Fórmula 1 és molt més ràpid que un del Campionat Mundial de Resistència (World Endurance Championship, WEC) en una carrera de dues hores, però els motors i la mecànica d’un monoplaça de Fórmula 1 mai aguantarien els quilòmetres i l’ús intensiu d’un cotxe del WEC. Sota aquest punt de vista, els cotxes de resistència són més atractius pels fabricants i més útils pels vehicles de carrer que utilitzem diàriament.

Existeixen doncs grans diferències entre un cotxe de Fórmula 1 i un de Le Mans, començant pel reglament, molt més restrictiu a la Fórmula 1 i més obert en els cotxes del WEC.

Cotxes tancats

Els cotxes del WEC són vehicles tancats, a diferència dels de Fórmula 1. A més, el disseny dels cotxes que veiem a la categoria reina de Le Mans tenen major carrega aerodinàmica i són més eficients que els monoplaces de Fórmula 1.

Porsche 919 Hybrid 2017 Zoom

Porsche 919 Hybrid 2017 / Porsche

Pes

Els Fórmula 1 tenen un pes mínim de 722 quilos en buit, mentre que els cotxes de Le Mans tenen un límit de 875 quilos. Ara bé, els Fórmula 1 van amb el dipòsit de carburant ple -no els està permès aturar a posar benzina- cosa que iguala molt el pes real dels dos cotxes.

Els dos cotxes tenen pesos molt similars Zoom

Els dos cotxes tenen pesos molt similars / Toyota

Tracció

Els cotxes de Fórmula 1 han de ser obligatòriament cotxes de propulsió o tracció posterior, mentre que els vehicles de Le Mans poden optar per qualsevol sistema de tracció que els sembli oportú (davantera, posterior o integral).

Mercedes-AMG de F1 Zoom

Mercedes-AMG de F1 / Mercedes-Benz

Mecàniques híbrides

Els Fórmula 1 utilitzen dos sistemes de recuperació d’energia: un anomenat MGU-K, que recupera l’energia cinètica de la frenada, i un altre anomenat MGU-H, que recupera part de l’energia calorífica i tèrmica del motor. A Le Mans els cotxes només disposen del sistema MGU-K, però amb major càrrega i potència que a la Fórmula 1: un cotxe del WEC utilitza bateries de 2’2 kWh enfront els 1’1 kWh dels Fórmula 1.

Els cotxes del WEC són més tecnològics Zoom

Els cotxes del WEC són més tecnològics / Toyota

A més els Fórmula 1 utilitzen un motor tèrmic V6 de tan sols 1’6 litres de cilindrada, que arriba a potències superiors als 800 CV. Els cotxes del WEC disposen de major llibertat, tot i que Toyota utilitza un motor V6 de 2’4 litres de cilindrada i Porsche un de 4 cilindres també en V, en tots dos casos amb potències al voltant de 500 CV.

Motor V4 de Porsche Zoom

Motor V4 de Porsche / Porsche

A causa d’aquesta diferència de cilindrades i potències de les bateries elèctriques sumat al coeficient aerodinàmic dels cotxes, el consum dels cotxes de Fórmula 1 és molt superior als d’un cotxe del WEC.